معرفی تجهیزات اندازه گیری برق والکترونیک
معرفی تجهیزات اندازه گیری برق والکترونیک

معرفی تجهیزات اندازه گیری برق والکترونیک

انواع منبع تغذیه و کاربرد های آن



منبع تغذیه یکی از لوازم ضروری برای استفاده درآزمایشگاه الکترونیک صنعتی و راه ‎اندازی مدار الکترونیک است.


انواع منبع تغذیه

  • منبع تغذیه AC , DC
  • منبع تغذیه خطی و سوئیچینگ
  • منبع تغذیه تک‌خروجی، چندخروجی و برنامه‌پذیر

منبع تغذیه را می‌توان در حوزه‌های گوناگون دسته‌بندی کرد. این تجهیزات که بازه وسیعی از کاربردهای آزمایشگاهی، خانگی و صنعتی را پوشش می‌دهند از حیث ولتاژ خروجی به دو نوع منابع تغذیه DC و AC ، منابعDC را از دیدگاه ساختمان داخلی به دو دسته منابع تغذیه خطی و سوئیچینگ، با توجه به خروجی دستگاه به انواع تک‌خروجی، چند‌خروجی و منابع تغذیه برنامه‌پذیر، همچنین از حیث نمایش ولتاژ خروجی، به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌کنند.


مشاهده ادامه این مطلب دروب سایت پارس الکترونیک

بررسی علل خرابی برق خودرو


اگر ناگهان چراغ جلو خاموش شد ، یا رادیو قطع شد و یا موتور به کلی خاموش شد ، چه قسمت هایی را باید کنترل کنیم؟

شل بودن سر باتری و همچنین محل اتصال سیم ها می تواند منجر به قطع کامل برق خودرو و وصل شدن مجدد آن گردد. پس قبل از هر کاری ابتدا نقاط اتصال باتری به سایر قسمت های سیستم برق خودرو را کنترل کنید. علاوه بر آن ، خراب شدن سوئیچ خودرو نیز می تواند موجب بروز اشکال مشابه شود.


تشخیص علت بروز مشکل!

 در خودروهای مدرن بنزینی و دیزلی ، دو منبع تغذیه الکتریکی وجود دارد ، باتری و دینام.

باتری انرژی الکتریسیته را ذخیره نموده و وظیفه روشن کردن موتور ، تغذیه ادوات برقی خودرو در هنگام خاموش بودن موتور ، و تغذیه رگلاتور ولتاژ دینام را بر عهده دارد. وظیفه دینام هم تأمین برق مورد نیاز تمامی ادوات و تجهیزات الکتریکی خودرو از چراغ های جلو گرفته تا سقف خودرو ، هنگام روشن بودن موتور است.به همین دلیل است که اضافه کردن باتری دوم باعث تأمین انرژی بیشتر هنگام خاموش بودن موتور ، و نصب دینام قوی تر موجب کارآیی بیشتر هنگام روشن بودن موتور می شود.

اگر هنگام رانندگی ، ناگهان متوجه شوید که همه چیز به یکباره از کار افتاده است ، نه چراغ سقفی ، نه رادیو و نه هیچ وسیله دیگری روشن نمی شوند ، بدان معنی است که به هیچ یک از این ادوات برق نمی رسد.

در صورتی که موتور خودرو هم خاموش شود ، پس سیستم جرقه زنی موتور هم برق دریافت نمی کند. وقتی که همه چیز مجدداً شروع به کار می کند ، یعنی مشکل لحظه ای به وجود آمده و مرتفع شده است و انرژی الکتریکی به مدار بازگشته است.

ولی چه عاملی ممکن است باعث بروز قطع موقت جریان گردد؟

  • کابل باتری یا اتصال نامناسب

همیشه اولین جایی که باید به آن مشکوک شوید سرباتری است ، هم به این دلیل که احتمال مقصر بودن آن زیاد است و هم به این دلیل که بررسی کردن آن راحت است. اگر هریک از سر باتری های قطب مثبت یا منفی شل شده باشند به راحتی می توانید آنها را محکم نمایید. در صورتی که روی سر باتری ها سولفاته زیادی مشاهده کردید ، هم سر باتری ها و هم گیره سر کابل ها را از رسوبات و سولفاته به خوبی تمیز نموده و سپس سر باتری ها را محکم سر جای خود متصل کنید.

  • بررسی سوئیچ خودرو

مقصر احتمالی بعدی سوئیچ خودرو است ، هرچند بررسی و تعویض آن کمی پیچیده تر از محکم کردن سر باتری است. قسمت الکتریکی سوئیچ خودروها معمولاً جایی روی قاب فرمان یا داشبورد است ، و معمولا باید چندین قطعه تزئینی را باز کنید تا به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا نمایید. در صورتی که موفق شدید به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا کنید ، با بررسی ظاهری آن متوجه هرگونه سیم یا اتصال سوخته خواهید شد که نشان دهنده عامل قطع شدن ناگهانی سیستم برقی خودرو و وصل مجدد آن است. از آنجا که سوئیچ خودرو ، هم جریان برق وسائل و ادوات برقی خودرو نظیر رادیو ، و هم برق سیستم جرقه زنی خودرو را کنترل می کند ، اگر سوئیچ شما خراب باشد می تواند همزمان همه این قطعات را از کار بیندازد. بهترین راه تعمیر آن این است که مغزی سوئیچ را تعویض کنید ، و از آنجا که قبلاً برای دسترسی به سوئیچ همه چیز را باز کرده اید تعویض آن کار ساده ای خواهد بود.

 

  • بررسی باتری و دینام

 هرچند چنین مشکلاتی (قطع و وصل شدن برق خودرو) معمولاً توسط باتری و یا دینام به وجود نمی آیند ، احتمال اندکی وجود دارد که دینام شما روزهای آخر عمرش را سپری می کند. ممکن است مشکل از آنجا باشد که دینام قادر به تأمین جریان مورد نیاز نبوده و به این دلیل سیستم برق خودرو مجبور به استفاده از انرژی باتری می شود ، تا جایی که باتری کاملاً خالی شده و همه چیز از کار می افتد. جهت اطمینان می توان از دستگاه #تست باطری استفاده نمود

متاسفانه روش راحتی برای تست کردن سیستم شارژ خودرو در خانه وجود ندارد. در این گونه موارد بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به تعمیرگاه یا فروشگاه لوازم یدکی که تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد منتقل نمایید تا وضعیت باتری و جریان خروجی دینام را بررسی کننددر صورتی که دینام خراب بود ، آن را تعویض نموده و با توجه به این که خالی شدن های مکرر باتری باعث کوتاه شدن عمر آن می شود ، توصیه می شود که باتری را هم جایگزین کنید.

معرفی چند ابزار کاربردی جهت بررسی برق خودرو
 1-
تستر باطری خودرو

2- تست باطری و دینام توسط میلی آمپرمتر کلمپی

تستر باطری خودرو چیست؟

دستگاه #باطری_تستر دیجیتال، دستگاهی جهت تست دینام و باتری ماشین می باشد. اندازه گیری پارامترهایی نظیر:

تست وضعیت شارژ باطری SOC /  تست #سلامت باطری SOH / تست توانایی باطری جهت استارت خودرو  starting ability

تست شارژ دینام و غیره را به عهده دارد.

میلی آمپرمترکلمپی چیست؟

#آمپرمتر از جمله دستگاه های اندازه گیری در صنعت برق و الکترونیک جهت اندازه گیری مقدار جریان عبوری در مدارات الکتریکی در مقیاس آمپر میباشد این نوع دستگاه در کاربرد های مختلف در انواع میلی آمپرمتر و میکرو آمپرمتر شناخته می شوند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.