معرفی تجهیزات اندازه گیری برق والکترونیک
معرفی تجهیزات اندازه گیری برق والکترونیک

معرفی تجهیزات اندازه گیری برق والکترونیک

اسیلوسکوپ چیست؟

اسیلوسکوپ وسیله  اندازه گیری بسیار پر کاربرد در آزمایشگاه الکترونیک و مخابرات و همچنین دستگاه ارزشمندی برای تمام اساتید و دانشجویان است که قادر است ولتاژ ورودی را به صورت یک سیگنال (تابع متغیر با زمان) دریافت کرده و در واحد زمان به نمایش بگذارد. تا بدین ترتیب مشخصه های اساسی سیگنال مانند فرکانس، مقدار rms و از همه مهم تر شکل موج سیگنال را برای ما مشخص نماید. یکی از مهم ترین پارامتر های یک اسیلوسکوپ فرکانس کاری آن و سرعت نمونه برداری آن است که در هنگام خرید حتما باید به این پارامتر توجه نمود و اسیلوسکوپ ها از چند مگاهرتز تا چند گیگاهرتز وجود دارند که هرچه فرکانس بالاتر می رود کاربرد ها محدود تر و حرفه ای تر می شوند. در ادامه به معرفی انواع اسیلوسکوپ، کاربرد اسیلوسکوپ چیست و روش کار با آن می پردازیم.

انواع اسیلوسکوپ چیست؟

اسیلوسکوپ ها در انواع مختلف از نظر نوع ساخت و کاربری در مدل های زیر شناخته می شوند.

1-اسیلوسکوپ دیجیتال

اسیلوسکوپ های دیجیتال نسل جدید و پیشرفته سنجش موج می باشند.

2-اسیلوسکوپ آنالوگ

3-اسیلوسکوپ دستی (پرتابل) 

کاربرد انواع اسیلوسکوپ چیست؟

    اسیلوسکوپ ها کاربرد های گسترده ای در علم الکترونیک دارند و ابزاری بسیار کاربردی در رفع عیب و اندازه گیری اغلب مدارهای الکترونیکی علی الخصوص مدار های الکترونیکی فرکانس بالا هستند. با توجه به بالا رفتن سطح علمی دانشجویان و تکنسین ها در طراحی و تعمیر مدارهای الکترونیکی ، کاربرد اسیلوسکوپ به عنوان ابزار اندازه گیری موج های الکترونیکی روزانه گسترش پیدا کرده است. در ادامه به روش کار با اسیلوسکوپ می پردازیم.


روش کار با اسیلوسکوپ

روش کار با اسیلوسکوپ در صورت آشنایی نسبی با علم الکترونیک بسیار ساده می باشد ازاین وسیله برای نمایش دوبعدی سیگنال های متغیر با زمان استفاده می شود. محور افقی نمایش زمان و محور عمودی محور اختلاف ولتاژ بین دو نقطه از مدار است. در نتیجه اسیلوسکوپ فقط توانایی نمایش ولتاژ رو دارد. یک اسکوپ ایده آل نباید هیچ تاثیری بر روی سیگنال ورودی داشته باشد و فقط برای مشاهده تغییرات سیگنال در زمان استفاده می شود.

از روی شکل موج سیگنال ها که بر روی اسیلوسکوپ نمایش داده می شود می توان اطلاعاتی مانند دامنه ، طول موج ، فرکانس ، زمان بالارفتن و پایین آمدن موج و میزان اعوچاج امواج را مشاهده و محاسبه نمود که برای محاسبه این کمیت ها باید بر اساس واحد های مدرج روی صفحه و ضرایب سلکتور های اسیلوسکوپ اقدام نمود. 

اسیلوسکوپ های حافظه دار امکان ذخیره و بازبینی سیگنال ها را فراهم می کنند و به ما کمک می کند تا سیگنال های فرکانس بالا را با دقت بیشتری تحلیل نماییم.

در سایت پارس الکترونیک دنباله مقاله و فیلم آموزشی در باره اسیلوسکوپ چیست را مشاهده نمایید.


خرید اسیلوسکوپ دیجیتال 50 مگا هرتز DS1052E

سرعت نمونه برداری 1GSa/S

دارای حافظه داخلی 1Mpts

اندازه گیری اتوماتیک 22 پارامتر الکتریکی

دارای انواع تریگر مختلف با قابلیت تنظیم حساسیت

صفحه نمایشگر رنگی WVGA رنگی 5.6 اینچ

دارای قابلیت FFT و فیلتر دیجیتال جهت پیاده کردن بالا گذز،پایین گذر و میان گذر

امکان اتصال فلش مموری و همچنین مجهز به پورت RS232

قابل اتصال به کامپیوتر با پورت USB و نرم افزار UltraScope

ساخت کمپانی RIGOL

1 سال گارانتی


مشاهده قیمت در پارس الکترونیک


مشاهده انواع اسیلوسکوپ دیجیتال را در وب سایت www.parselectronic.com را مشاهده نمایید.